Produkciók

G.F.Händel: Tra le fiamme, HWV170

A Tra le fiamme… (A tűzzel játszol...) kantáta szövegét egy költői vénával rendelkező római bíboros, Benedetto Pamphili, az ifjú Händel patrónusa írta. A mű tulajdonképpeni címe, Il consiglio (A tanács) jobban kifejezi annak tanító célzatát. A bíboros valószínűleg aggódott Händel miatt, aki viszonyt kezdett Vittoria Tarquini énekesnővel, Ferdinando de Medici herceg ágyasával. Ilyesmiért egy borbély fia könnyen az életével fizetett akkoriban.

A tűzzel játszó lepkék és a Naphoz túl közel merészkedő Ikarosz intő példája valószínűleg Händelnek szólt. Ahogy azok a magasztaló szavak is, miszerint az ember nem szorul szárnyra, gondolatai révén is az égbe emelkedhet. Talán egy kicsit ájtatos az intelem, de mégis, alighanem egyetérthetünk a Händelnél bő harminc évvel idősebb és tapasztaltabb bíborossal: a zseniális ifjú nem arra született, hogy összemérje férfiasságát egy herceggel, hanem arra, hogy lélekemelő remekműveket alkosson.

 

Előadók és közreműködők:

Balogh Eszter - mezzoszoprán

Ábrahám Consort

Sigrid T'Hooft - barokk gesztika

Zeke Edit - jelmez

Makláry Mariann - paróka, smink

G.F.Händel: Il Delirio amoroso, HWV99

Az Il Delirio amoroso (Szerelmi révület) a bukolikus költészet hagyományából merít. Chloris és Thyrsis már az ógörög költészetben feltűnt: előbbi egy nimfa az elíziumi mezőkről, utóbbi egy dalos kedvű pásztor a mitikus Árkádiából, mely a műben a béke, a harmónia és a költészet vágyva vágyott hazája. A két mitikus alak a későreneszánsz költészetben talált egymásra, pontosabban hol boldogította, hol szomorította egymást. Pamphili költeményében Chloris viszonzatlanul szereti Thyrsist: hiába száll le utána az alvilágba, szerelmét nem nyeri el. Nemes gesztussal mégis megmenti, és magával viszi az elíziumi mezőkre. 

A mű egy önreflexív gondolattal ér véget: ha Elízium nem is létezik a való világban, létezik a képzeletben, és ebben az értelmezésben a viszonzatlan szerelem gyötrelmeitől a fájdalom művészi artikulációja megszabadíthat minket.


Előadók és közreműködők:

Kalafszky Adriána - szoprán

Ábrahám Consort

Sigrid T'Hooft - barokk gesztika

Zeke Edit - jelmez

Makláry Mariann - paróka, smink

A.Vivaldi: Cessate, omai cessate, RV684

Vivaldi ismeretlen forrásból merít: a Cessate, omai cessate... (Pusztuljatok, most már pusztuljatok...) szövege egyedül a kantáta partitúrájában maradt ránk. 

A mű valószínűsíthető keletkezése (1727/28) előtt Vivaldi megírta egyik kedvenc operáját, Dorilla a Tempe völgyben címmel. Az opera címszereplője Thesszália mitikus királyának lánya, akit Apollo egy pásztor képében próbál elcsábítani egy másik pásztortól, Elmirótól, sikertelenül. A Cessate, omai cessate... kantáta a bukolikus opera folytatásának tűnik: ezúttal egy Dorilla által elhagyott szerető (netán Elmiro?) lelkébe nyerünk betekintést. A dalszöveg – de még inkább Vivaldi muzsikája – hitelesen fejezi ki az elhagyott szerető lelkiállapotát: miként hatalmasodik el rajta a búskomorság, a halálvágy, a bosszúvágy, a gyilkos indulat. A szerző mellőzi a moralizálást, a mitikus díszletek közt e „betegség” tárgyilagos pszichológiai leírását adja.


Előadók és közreműködők:

Balogh Eszter - mezzoszoprán

Ábrahám Consort

Sigrid T'Hooft - barokk gesztika

Zeke Edit - jelmez

Makláry Mariann - paróka, smink

Vivaldi 4 Seasons - A crossover koncert

A klasszikus zene fúziója a swing, jazz, latin és folk zenével, egy izgalmas kísérlet a barokk egyik legnagyobb művének modern feldolgozására.

Bemutatjuk a Swing à la Django zenekar legújabb izgalmas crossover koncertjét a híres olasz zeneszerző és hegedűművész, Antonio Vivaldi legnépszerűbb művének átdolgozásából. 

A Négy Évszak című hegedűverseny-sorozatot mindenki ismeri, de ebben a formában még soha nem hallhatta. A teljes zenemű átdolgozásra került, tételről tételre haladva több zenei stíluson átívelő utazásra invitáljuk a hallgatót. Az ismert melódiákat izgalmas swing, jazz, latin és folk hangzásokba és ritmikába vezetik át a zenészek, olasz, francia, magyar, spanyol, amerikai dallamok és virtuóz improvizációk szövik át. A kísérlet célja, hogy közelebb hozza a barokk zenét a ma emberéhez, közérthetővé tegye a régi idők zsenialitását!

LOMBOS Pál - zenekarvezető / nagybőgő

DANI János - szóló gitár & hegedű

SERES Vilmos - klarinét & tárogató

DANI Norbert - ritmus gitár & nagybőgő

GALLYAS-LAKATOS Róbert - zongora

WEISZ Nándor - ütő

feat. BARANYI Zoltán - hegedű

Bach Electrobeat

zenés színpadi mű J.S. Bach Phoebus és Pán c. műve nyomán

Bach ikonikus kantátája a tudás, a tehetség, az irigység és az állandó versengés témája köré épül. A játékos görög mitológiai történetet zeneileg és dramaturgiailag is újragondoltuk, 21. századivá tettük. A modern színpadi változatban Bach muzsikáját elektronikus zenével itattuk át, a virtuóz áriákat friss magyar prózai szövegkönyvvel és rap betétekkel egészítettük ki.

Kemény Zsófi rap szövegeit a Centrál Színház ünnepelt sztárszínésze, Ódor Kristóf előadásában hallhatjuk, a darabot Dénes Viktor, a Budapesti Operettszínház kiváló művésze rendezte.


Előadók: Ódor Kristóf, Szigeti Karina, Bojtos Luca, Erdős Attila, 

Kósa Lőrinc, Szeleczki Artúr, Beeri Benjámin

Rendezte: Dénes Viktor

Zene: Johann Sebastian Bach, Weisz Nándor

Közreműködik: Heureka Pop Orchestra

Dramaturg: Cseicsner Otília

Rap szöveg: Kemény Zsófi