Koncertek
Az itáliai barokk remekei
korhű, szcenírozott előadások barokk gesztikával
Koncertsorozatunk gerincét a már életében is rendkívüli népszerűségnek örvendő Händel művei és az itáliai barokk kantáták adják. Előadásaink különlegessége, hogy az énekelt szöveg mondanivalóját és az érzelmek kifejezését az énekesek kifinomult kéz- és testmozgása, gesztusai (gesztikája) teszik hangsúlyosabbá, így különösen expresszív színpadi produkcióknak lehetünk tanúi. A koncertek korabeli és felemelő hangulatáról a korhű, díszes öltözetek, a barokk zene és a belga szaktekintély, Sigrid T’Hooft által megalkotott autentikus mozgássorok összhangja gondoskodik.
Az itáliai barokk remekei #1
2024.04.28. 19:30 Gödöllői Királyi Kastély
Műsor:
Pieter Hellendaal: d-moll concerto, Op. 3, No. 2
Antonio Vivaldi: d-moll concerto Op. 3, No. 11, RV 565
Antonio Vivaldi: g-moll concerto, RV 156
G.F.Händel: Tra le fiamme, HWV170
A Tra le fiamme… (A tűzzel játszol...) kantáta szövegét az ifjú Händel patrónusa, Benedetto Pamphili bíboros írta. Valószínűleg intelemként szánta a zeneszerzőnek, aki akkoriban kezdett kockázatos viszonyt Ferdinando de Medici herceg ágyasával, és talán egyetérthetünk azzal, amit Pamphili sugall: a zseniális ifjú nem arra született, hogy összemérje férfiasságát egy herceggel, hanem arra, hogy lélekemelő remekműveket alkosson.
A.Vivaldi: Cessate, omai cessate, RV684
A Cessate, omai cessate... (Pusztuljatok, most már pusztuljatok...) szövege egyedül a kantáta partitúrájában maradt ránk. Vivaldi művében egy elhagyott szerető lelkébe nyerünk betekintést: a szerző szenvedélyes muzsikája hitelesen fejezi ki, miként hatalmasodik el rajta a búskomorság, a halálvágy, a bosszúvágy, a gyilkos indulat. A szöveg alkotója mellőzi a moralizálást, a mitikus díszletek közt e „betegség” tárgyilagos pszichológiai leírását adja.
Jegyvásárlás: https://bit.ly/barokkgodollo
Előadók és közreműködők:
Balogh Eszter - mezzoszoprán
Budapest Bach Consort
Sigrid T'Hooft - barokk gesztika
Zeke Edit - jelmez
Makláry Mariann - paróka, smink
Az itáliai barokk remekei #2
2024.05.12. 19:00 Festetics Palota Tükörterme
Műsor:
Francesco Geminiani: d-moll concerto, Op. 3, No. 4
G.F.Händel: g-moll concerto oboára és vonósokra HWV 287
G.F.Händel: Il Delirio amoroso, HWV99
Az Il Delirio amoroso (Szerelmi révület) a bukolikus költészet hagyományából merít. Chloris és Thyrsis már az ógörög költészetben feltűnt: előbbi egy nimfa az elíziumi mezőkről, utóbbi egy dalos kedvű pásztor a mitikus Árkádiából, mely a műben a béke, a harmónia és a költészet vágyva vágyott hazája. A két mitikus alak a későreneszánsz költészetben talált egymásra, pontosabban hol boldogította, hol szomorította egymást. Pamphili költeményében Chloris viszonzatlanul szereti Thyrsist: hiába száll le utána az alvilágba, szerelmét nem nyeri el. Nemes gesztussal mégis megmenti, és magával viszi az elíziumi mezőkre.
A mű egy önreflexív gondolattal ér véget: ha Elízium nem is létezik a való világban, létezik a képzeletben, és ebben az értelmezésben a viszonzatlan szerelem gyötrelmeitől a fájdalom művészi artikulációja megszabadíthat minket.
Jegyvásárlás: https://bit.ly/gesztikafestetics
Előadók és közreműködők:
Kalafszky Adriána - szoprán
Budapest Bach Consort
Sigrid T'Hooft - barokk gesztika
Zeke Edit - jelmez
Makláry Mariann - paróka, smink