Koncertek

Az itáliai barokk remekei 

korhű, szcenírozott előadások barokk gesztikával

Koncertsorozatunk gerincét a már életében is rendkívüli népszerűségnek örvendő Händel művei és az itáliai barokk kantáták adják. Előadásaink különlegessége, hogy az énekelt szöveg mondanivalóját és az érzelmek kifejezését az énekesek kifinomult kéz- és testmozgása, gesztusai (gesztikája) teszik hangsúlyosabbá, így különösen expresszív színpadi produkcióknak lehetünk tanúi. A koncertek korabeli és felemelő hangulatáról a korhű, díszes öltözetek, a barokk zene és a belga szaktekintély, Sigrid T’Hooft által megalkotott autentikus mozgássorok összhangja gondoskodik.

Az itáliai barokk remekei #1

2024.04.28. 19:30  Gödöllői Királyi Kastély


Műsor:

Pieter Hellendaal: d-moll concerto, Op. 3, No. 2 

Antonio Vivaldi: d-moll concerto Op. 3, No. 11, RV 565 

Antonio Vivaldi: g-moll concerto, RV 156 



G.F.Händel: Tra le fiamme, HWV170 

A Tra le fiamme… (A tűzzel játszol...) kantáta szövegét az ifjú Händel patrónusa, Benedetto Pamphili bíboros írta. Valószínűleg intelemként szánta a zeneszerzőnek, aki akkoriban kezdett kockázatos viszonyt Ferdinando de Medici herceg ágyasával, és talán egyetérthetünk azzal, amit Pamphili sugall: a zseniális ifjú nem arra született, hogy összemérje férfiasságát egy herceggel, hanem arra, hogy lélekemelő remekműveket alkosson. 


A.Vivaldi: Cessate, omai cessate, RV684

A Cessate, omai cessate... (Pusztuljatok, most már pusztuljatok...) szövege egyedül a kantáta partitúrájában maradt ránk. Vivaldi művében egy elhagyott szerető lelkébe nyerünk betekintést: a szerző szenvedélyes muzsikája hitelesen fejezi ki, miként hatalmasodik el rajta a búskomorság, a halálvágy, a bosszúvágy, a gyilkos indulat. A szöveg alkotója mellőzi a moralizálást, a mitikus díszletek közt e „betegség” tárgyilagos pszichológiai leírását adja.


Jegyvásárlás: https://bit.ly/barokkgodollo

Előadók és közreműködők: 

Balogh Eszter - mezzoszoprán

Budapest Bach Consort

Sigrid T'Hooft - barokk gesztika

Zeke Edit - jelmez

Makláry Mariann - paróka, smink

Az itáliai barokk remekei #2

2024.05.12. 19:00  Festetics Palota Tükörterme


Műsor:

Francesco Geminiani: d-moll concerto, Op. 3, No. 4 


G.F.Händel: g-moll concerto oboára és vonósokra HWV 287 


G.F.Händel: Il Delirio amoroso, HWV99

Az Il Delirio amoroso (Szerelmi révület) a bukolikus költészet hagyományából merít. Chloris és Thyrsis már az ógörög költészetben feltűnt: előbbi egy nimfa az elíziumi mezőkről, utóbbi egy dalos kedvű pásztor a mitikus Árkádiából, mely a műben a béke, a harmónia és a költészet vágyva vágyott hazája. A két mitikus alak a későreneszánsz költészetben talált egymásra, pontosabban hol boldogította, hol szomorította egymást. Pamphili költeményében Chloris viszonzatlanul szereti Thyrsist: hiába száll le utána az alvilágba, szerelmét nem nyeri el. Nemes gesztussal mégis megmenti, és magával viszi az elíziumi mezőkre. 

A mű egy önreflexív gondolattal ér véget: ha Elízium nem is létezik a való világban, létezik a képzeletben, és ebben az értelmezésben a viszonzatlan szerelem gyötrelmeitől a fájdalom művészi artikulációja megszabadíthat minket.


Jegyvásárlás: https://bit.ly/gesztikafestetics

Előadók és közreműködők:

Kalafszky Adriána - szoprán

Budapest Bach Consort

Sigrid T'Hooft - barokk gesztika

Zeke Edit - jelmez

Makláry Mariann - paróka, smink